LUSARO, s.r.o. Jarmočná 1, 040 01 Košice
Taliansky pedagóg Loris Malaguzzi tvrdil, že vzdelávací proces stojí na troch základných pilieroch: učiteľoch, spolužiakoch a školskom prostredí, ktoré nazýval "tretím učiteľom". Zdôrazňoval význam fyzického prostredia a jeho priamy vplyv na kvalitu učenia. Podľa neho by školské prostredie malo byť navrhnuté tak, aby sa v ňom deti, mládež a pedagógovia cítili pohodlne, čím sa vytvárajú ideálne podmienky pre spoločný rast a učenie.
Školské budovy nie sú len miestami na odovzdávanie vedomostí; sú to prostredia, ktoré hlboko ovplyvňujú psychickú a fyzickú pohodu, kreativitu a schopnosť koncentrácie mladých ľudí. Každý deň trávia milióny študentov hodiny v triedach s často zastaraným dizajnom, ktorý neberie do úvahy dôležité aspekty ako primerané osvetlenie, akustický komfort či kvalitu vzduchu. Takéto prostredia, dominované chladnými a umelými materiálmi, môžu byť vnímané ako odcudzujúce, čo znižuje motiváciu a zapojenie študentov.
Je zrejmé, že dizajn školských priestorov by nemal byť obmedzený len na základné funkčné požiadavky, ale mal by sa vyvíjať smerom k ambicióznejšiemu a regeneračnému prístupu, ktorý uspokojuje fyzické, emocionálne a kognitívne potreby tých, ktorí ich denne využívajú. Súčasné školy čelia mnohým výzvam, vrátane zvýšeného stresu medzi študentmi a učiteľmi, rastúcej krízy duševného zdravia a neinšpirujúcich prostredí. Rôzne štúdie ukázali, že kvalita priestorov priamo ovplyvňuje akademický výkon: zle osvetlené alebo hlučné triedy znižujú koncentráciu, zatiaľ čo komfortné prostredia zlepšujú učenie a celkovú psychickú a fyzickú pohodu. V takomto kritickom vzdelávacom kontexte je jasné, že dizajn priestoru nie je len detailom, ale strategickou súčasťou. Biofilný dizajn ponúka inovatívny a praktický pohľad na riešenie týchto problémov.
Biofilný dizajn, prístup zameraný na obnovenie hlbokého spojenia medzi človekom a prírodou, nepochybne ponúka nový paradigmat pre prehodnotenie našich škôl. Integrácia prvkov a štruktúr prítomných v prírode, ako je svetlo, vegetácia, prírodné materiály a priestorové konfigurácie umožňujúce dobrú úroveň environmentálnej kontroly, kvalitné výhľady a súčasný pocit ochrany, nielenže zlepšuje kvalitu vnútorných a vonkajších priestorov, ale tiež môže podporiť harmonickejšie, stimulujúce a zdravé učenie.
Dnes je dôležitejšie než kedykoľvek predtým transformovať školské budovy na priestory, ktoré inšpirujú a podporujú, vytvárajúc prostredia, ktoré podporujú socializáciu, pohodu, zvedavosť a spojenie s prírodným svetom pre študentov, učiteľov a školský personál. Aplikovaná veda biofilného dizajnu zohráva v týchto kontextoch kľúčovú úlohu, keďže experimentálne štúdie preukázali, že integrácia prírodných prvkov do vzdelávacích priestorov môže významne zlepšiť koncentráciu študentov a znížiť úroveň vnímaného stresu.
Postupná strata kontaktu s prírodou, rozšírená medzi mladými ľuďmi s potenciálne vážnymi dôsledkami, známa aj ako "syndróm nedostatku prírody" (Louv, 2005), je spojená s rôznymi fyziologickými a behaviorálnymi problémami. Školy, so svojím fyzickým prostredím, môžu byť miestom prepojenia medzi mladými ľuďmi a prírodným svetom, podporujúc zážitky, ktoré stimulujú zmysly a posilňujú väzbu s miestnym ekosystémom. Na vytvorenie týchto príležitostí je nevyhnutné ponúknuť prostredia, ktoré podporujú interakciu s prírodnými prvkami, a to ako v interiéri, tak aj počas vonkajších vzdelávacích aktivít.
Správna aplikácia princípov biofilného dizajnu dokáže eliminovať environmentálne stresory a zároveň vytvárať podnetné a komfortné prostredie, ktoré pozitívne ovplyvňuje kognitívny výkon študentov a ich celkovú pohodu. Mnohé štúdie poukazujú na kľúčové výhody spojené s uplatňovaním biofilných princípov:
Na efektívnu integráciu biofilného dizajnu do školského prostredia možno aplikovať viacero praktických riešení, ktoré nielen podporujú spojenie žiakov s prírodou, ale zároveň vytvárajú zdravé a inšpiratívne učebné priestory. Riešenia týkajúce sa svetla, vzduchu a zelene môžu pomôcť pretvoriť školy podľa biofilných princípov.
Osvetlenie:
Starostlivo navrhnuté osvetlenie už v počiatočných fázach projektu dokáže efektívne podporiť funkciu priestoru a zároveň
napĺňať potreby regenerácie a učenia študentov. Výber osvetlenia by mal zohľadňovať účel priestoru, jeho špecifiká, používateľov a prítomné objekty. Ideálne je, ak je
svetlo nastaviteľné podľa rôznych aktivít počas dňa.
Vzduch:
Vzduch je kľúčový pre fyzickú aj duševnú pohodu.
Nedostatočné vetranie v školách znižuje výkon žiakov, zvyšuje ospalosť a znižuje koncentráciu. Pohoda v učebni závisí od viacerých faktorov, vrátane:
Vzduch ovplyvňuje emocionálne, kognitívne aj fyziologické procesy. Uprednostňuje sa prirodzené vetranie cez otvárateľné okná a svetlíky, ktoré zabezpečujú pravidelnú výmenu vzduchu.
Zeleň:
Zavádzanie rastlín do tried môže narážať na rôzne obmedzenia – od stavebných noriem až po obavy z údržby. Napriek tomu sa čoraz viac projektov pokúša o
integráciu vegetácie – napríklad pomocou malých závesných záhrad, zelených stien alebo črepníkových rastlín, ktoré prinášajú prírodu do interiéru. Exteriérové
zelené zóny, ako sú malé záhrady na dvoroch alebo terasách, môžu zase ponúknuť priestor na vzdelávanie vonku.
Zavádzanie biofilného dizajnu do škôl so sebou prináša aj niekoľko výziev:
Prekonanie týchto výziev si vyžaduje spoluprácu, osvetu a postupné zásahy, ktoré môžu ukázať účinnosť biofilného dizajnu pri zlepšovaní pohody aj výkonnosti študentov a školského personálu.